TAALGEMAK
deelnemers gezocht
Helaas is het leren van taal niet voor ieder kind vanzelfsprekend. In dit project onderzoeken we wat het leren van taal makkelijker maakt. Lees meer
KLASSE(N) TAAL
deelnemers gezocht
Dit project onderzoekt hoe de taalomgeving van kinderen met TOS het leren van taal beïnvloedt. Uniek aan het project is de focus op het taalaanbod van kinderen onderling in plaats van het taalaanbod van ouders of leerkrachten. Lees meer
WIE IS ER AAN DE BEURT?
Voor goede communicatie is het belangrijk dat er op tijd van spreker gewisseld wordt. Wordt er te laat of te weinig gewisseld dan verloopt een gesprek moeizaam. Begint de ander te vroeg met spreken, dan wordt dat als onbeleefd ervaren. Maar hoe leren peuters op tijd te wisselen? Lees meer
DIGITAAL VOORLEESVERHAAL
In deze studie hebben we een digitale app ontwikkeld. Het is een digitaal voorleesverhaal waarin we kleuters met TOS de voorzetsels voor, achter, onder en boven aanleren. Lees meer
WOORDLEREN IN CONTEXT
Innovatief project waar we gebruikmaken van speciale camera’s om de interactie tussen horende ouders en hun dove/slechthorende kinderen in kaart te brengen. Lees meer
PATRONEN HERKENNEN
afgerond
Kinderen leren taal doordat ze bepaalde patronen in taal herkennen. In dit project onderzochten we of kinderen met een taalontwikkelingsstoornis meer moeite hebben met het herkennen van patronen dan kinderen zonder taalontwikkelingsstoornis. Lees meer
BOEBA & KIKI
afgerond
Helpen de klanken van een woord je bij het leren van de betekenis van een woord? In dit project onderzoeken we het boeba-kiki effect bij jonge kinderen. Lees meer
POESTOES
afgerond
Kinderen horen op jonge leeftijd als het verschil tussen poes (correct uitgesproken) en toes (incorrect uitgesproken). Maar hoe zit dat bij kinderen met schisis? Zij hebben zelf moeite met het uitspreken van de p en t klanken, heeft dat gevolgen voor hun waarneming van deze klanken? Lees meer