Onderzoeksprojecten

TAALGEMAK

deelnemers gezocht

Helaas is het leren van taal niet voor ieder kind vanzelfsprekend. In dit project onderzoeken we wat het leren van taal makkelijker maakt. Lees meer

KLASSE(N) TAAL

deelnemers gezocht

Dit project onderzoekt hoe de taalomgeving van kinderen met TOS het leren van taal beïnvloedt. Uniek aan het project is de focus op het taalaanbod van kinderen onderling in plaats van het taalaanbod van ouders of leerkrachten. Lees meer

WIE IS ER AAN DE BEURT?

Voor goede communicatie is het belangrijk dat er op tijd van spreker gewisseld wordt. Wordt er te laat of te weinig gewisseld dan verloopt een gesprek moeizaam. Begint de ander te vroeg met spreken, dan wordt dat als onbeleefd ervaren. Maar hoe leren peuters op tijd te wisselen? Lees meer

DIGITAAL VOORLEESVERHAAL

In deze studie hebben we een digitale app ontwikkeld. Het is een digitaal voorleesverhaal waarin we kleuters met TOS de voorzetsels voor, achter, onder en boven aanleren. Lees meer

WOORDLEREN IN CONTEXT

Innovatief project waar we gebruikmaken van speciale camera’s om de interactie tussen horende ouders en hun dove/slechthorende kinderen in kaart te brengen. Lees meer

PATRONEN HERKENNEN

afgerond

Kinderen leren taal doordat ze bepaalde patronen in taal herkennen. In dit project onderzochten we of kinderen met een taalontwikkelingsstoornis meer moeite hebben met het herkennen van patronen dan kinderen zonder taalontwikkelingsstoornis. Lees meer

BOEBA & KIKI

afgerond

Helpen de klanken van een woord je bij het leren van de betekenis van een woord? In dit project onderzoeken we het boeba-kiki effect bij jonge kinderen. Lees meer

POESTOES

afgerond

Kinderen horen op jonge leeftijd als het verschil tussen poes (correct uitgesproken) en toes (incorrect uitgesproken). Maar hoe zit dat bij kinderen met schisis? Zij hebben zelf moeite met het uitspreken van de p en t klanken, heeft dat gevolgen voor hun waarneming van deze klanken? Lees meer

© Copyright - Imme Lammertink