Gezocht

Scholen en kinderen (8-10 jr) die mee willen doen.

Gezocht

Scholen en kinderen (8-10 jr) die mee willen doen.

KLASSE(N) TAAL

Dit project onderzoekt hoe de taalomgeving van kinderen met TOS het leren van taal beïnvloedt. Uniek aan het project is de focus op het taalaanbod van kinderen onderling in plaats van het taalaanbod van ouders of leerkrachten.

Opzet onderzoek

Het onderzoek bestaat uit verschillende onderdelen:

  1. De taal van klasgenoten (45 minuten)
    Kinderen worden in drietallen uit de klas gehaald. Als drietal spelen ze twee spelletjes (Wie ben ik en Wat zit er in de Magic Box?) en vertellen ze een verhaal a.d.h.v. een prentenboek zonder tekst. Terwijl de kinderen de spelletjes doen en het verhaal voorlezen maken we audio-, en video-opnamen.
  2. Individuele spelletjes (10-20 minuten)
    Kinderen worden individueel uit de klas gehaald en doen verschillende spelletjes met de onderzoeker: ze herhalen cijfers en zinnen, wijzen plaatjes aan en zoeken symbolen in een zoekplaat.
  3. Meekijken in de klas
    De onderzoeker loopt een dagdeel mee in de klas en observeert hoeveel contact kinderen onderling hebben gedurende een normale schooldag. Kinderen volgen dus gewoon het normale schoolprogramma.
  4. Oudervragenlijst (5 minuten)
    Ouders vullen thuis een digitale vragenlijst in over de taalomgeving en taalachtergrond van hun kind.

Waar vindt het onderzoek plaats?

Dit onderzoek vindt op scholen plaats.

Meedoen als school?

Bent u als school geïnteresseerd om mee te werken aan dit onderzoek? Dan vragen wij de school (leerkracht, IB-er, logopedist of ambulant begeleider) om actief te helpen met het werven/enthousiasmeren van ouders voor deelname van hun kind aan het onderzoek. Hiervoor krijgt de school een flyer en/of informatiebrochure die u (een paar keer) aan de ouders kan rondsturen of uitdelen. Daarnaast vragen we van de school een aparte ruimte (relatief rustige kamer of plek) waar we het onderzoek kunnen uitvoeren.

Contact: Interesse of kunt u me in contact brengen met scholen die eventueel mee willen doen? Laat het weten via klassentaal@ru.nl en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Wie kunnen er meedoen?

Voor dit project zoek kinderen tussen de 8 en 10 jaar oud met en zonder TOS in het regulier, speciaal en cluster onderwijs. Meertalige kinderen kunnen meedoen zolang zij ook Nederlands spreken. Ik zoek zowel speciaal onderwijs/cluster 2 scholen als reguliere scholen die willen meewerken.

Vergoeding

Kinderen die meedoen aan het onderzoek krijgen een klein cadeautje en een diploma. Deelnemende scholen krijgen (in overleg) een boekenbon, prentenboek of VVV-bon. Ook kan Imme een les over TOS en onderzoek voor ouders en/of leerkrachten op school geven óf een les voor de leerlingen over “Taal en taalonderzoek bij baby’s”

Stand van zaken

Het project is in januari 2023 gestart. Inmiddels heeft ons team al op meerdere scholen mogen testen!

Om de taalomgeving van kinderen met TOS goed in kaart te brengen is het belangrijk om het onderzoek op meerdere scholen uit te voeren. Op dit moment (zomer 2024) zijn we nog hard opzoek naar scholen en kinderen die mee willen doen! We zoeken voornamelijk naar kinderen met TOS die meedraaien in het regulier onderwijs.

Geïnteresseerd? Dat vinden we leuk om te horen! Stuur een mail naar klassentaal@ru.nl en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Publicaties

  • Interview met Imme Lammertink over het project: lees hier.
  • Charlotte Schravendijk wint Olympiade Nederlands met haar deelstudie binnen dit project. Bekijk hier een filmpje over haar studie.
  • Poster AMLAP congres San Sebastian 2023: bekijk hier de poster.

Informatie documenten

  • Korte samenvatting (met plaatjes): lees hier
  • Informatiebrief ouders BSO: lees hier
  • Informatiebrief ouders kinderen met TOS (regulier, speciaal en cluster 2 onderwijs): lees hier
  • Informatiebrief ouders kinderen zonder TOS (controlegroep): lees hier
  • Informatiebrief voor scholen: lees hier

Team

Imme Lammertink

Projectleider

Paula Fikkert

Lotte Arendsen

Student-assistent

Renske Sakalis

Onderzoeksmedewerker

Samenwerkingspartners

  • Elise de Bree (Koninklijke Auris en Universiteit Utrecht)
  • Erik Hersback (Viertaal)
  • Josje Verhagen (Universiteit van Amsterdam)
  • Judith Rispens (Universiteit van Amsterdam)
  • Merel van Witteloostuijn (Universiteit Utrecht)

© Copyright - Imme Lammertink