PATRONEN HERKENNEN

Van 2015 tot 2020 deed ik samen met Judith Rispens, Paul Boersma, Frank Wijnen (promotoren) en Merel van Witteloostuijn onderzoek naar het herkennen van patronen in taal. Dit onderzoek was mijn promotie-onderzoek. Een visuele samenvatting van het onderzoek en de uitkomsten vind je hieronder, net als een link naar mijn proefschrift. Mijn proefschrift werd beloond als beste dissertatie binnen de Nederlandse Taalwetenschap 2020.

Samen met Wouter Goudswaard vertaalde ik mijn proefschrift ook naar een stripboek. Zie daarvoor de pagina over “Het Grote TOS-mysterie: wat aliens en robots on kunnen leren over taal“.

(c) Evelien Jagtman.

Lees hier mijn volledige proefschrift.

(c) Evelien Jagtman.

Klik hier voor de volledige visuele samenvatting.

Wetenschappelijk publicaties

  • Lammertink, I., Boersma, P., Wijnen, F., and Rispens, J. (2020). Statistical learning in the visuomotor domain and its relation to grammar in children with and without DLD: a meta-analysis. Language Learning and Development, 16(4). https://doi.org/10.1080/15475441.2020.1820340
  • Lammertink, I., Boersma, P., Wijnen, F., and Rispens, J. (2020). Visual statistical learning in children with and without DLD and its relation to literacy in children with DLD. Reading and Writing. 33(6), 1557-1589. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10018-4
  • Lammertink, I., Boersma, P., Wijnen, F., and Rispens, J. (2020). Children with Developmental Language Disorder have an auditory statistical learning deficit: evidence from an online measure. Language Learning, 70(1). https://doi.org/10.1111/lang.12373
  • Van Witteloostuijn, M., Lammertink, I., Boersma, P., Wijnen, F., and Rispens, J. (2019). Assessing visual statistical learning in early-school-aged children: the usefulness of an online reaction time measure. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02051
  • Lammertink, I., van Witteloostuijn, M., Boersma, P., Wijnen, F., and Rispens, J. (2018). Auditory statistical learning in children: Novel Insights from an Online Measure. Applied Psycholinguistics. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.31408.25607
  • Lum, J., Lammertink,, Clark, G., Fuelscher, I., Hyde, C., Enticott, P., & Ullman, M. (2018). Visuo-spatial sequence learning on the serial reaction time task modulates the P1 Event Related Potential (ERP). Psychophysiology. https://doi.org/10.1111/psyp.13292

Professionale publicaties

  • Lammertink, I. (2022). Wanneer taal niet vanzelfsprekend is. Bestuur Beleid Management en Pedagogiek in het kindcentrum. Juli/Augustus.
  • Lammertink, I. (2020). Het ontdekken van patronen: relatie tussen statistisch leren en taalvaardigheid. Van Horen-zeggen Online.
  • Lammertink, I and Rispens, J. (2018) Statistisch leren bij kinderen met TOS. Van Horen-zeggen Online.

In de pers

© Copyright - Imme Lammertink