Voor scholen

Wetenschapper in de klas

Bij wetenschap denken kinderen vooral aan witte jassen, reageerbuisjes en ingewikkelde formules. Veel kinderen (en volwassenen) weten niet dat je ook onderzoek kan doen naar (het leren van) taal! Als wetenschapper in de klas vind ik het dan ook ontzettend leuk om kinderen te inspireren en te enthousiasmeren voor taalonderzoek. Heeft u als school interesse in een gastles over “het leren van taal bij babies” neem dan vooral contact met mij op.

In een gastles van ±45 minuten ontdekken leerlingen hoe je wetenschappelijk taalonderzoek kan doen bij babies (die nog niet praten), wat er allemaal nodig is voor het leren van taal en sluiten we af met een quiz. De les richt zich op leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs.

Ik geef deze les ook in het kader van Kletskoppen in de Klas en IMC Basis en Weekendschool.

Meedoen aan onderzoek?

Voor onderstaande projecten zoek ik momenteel scholen die het leuk vinden om mee te doen aan mijn onderzoeken. Hieronder kunt u meer lezen over de manier waarop u als school kunt helpen.

Wat maakt een taal makkelijker te leren? In dit project onderzoeken we welke eigenschappen van taal, het leren van die taal makkelijker maken.

Voor dit project zoeken we kinderen tussen de 8-10 jaar oud met een normale taalontwikkeling die het leuk vinden om een fantasietaal te leren. Klik hier voor meer informatie.

Het leren van taal is niet voor ieder kind vanzelfsprekend. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben veel moeite met het leren van taal zonder dat hier duidelijke oorzaken voor zijn. Dit project onderzoekt hoe de taalomgeving van kinderen met TOS het leren van taal beïnvloedt. Uniek aan het project is de focus op het taalaanbod van kinderen onderling in plaats van het taalaanbod van ouders of leerkrachten. In de context van het Nederlandse schoolsysteem waar kinderen met TOS naar speciaal onderwijs of regulier onderwijs gaan, kunnen verschillen in dit type taalaanbod een grote rol spelen.

Voor dit project zoek ik kinderen tussen de 8 en 10 jaar oud met en zonder TOS het regulier en speciaal onderwijs. Klik hier voor meer informatie.

Wij vragen de school (leerkracht, logopedist, IB-er of ambulant begeleider) om actief te helpen met het werven/enthousiasmeren van ouders voor deelname van hun kind aan het onderzoek. Hiervoor krijgt de school een flyer en/of informatiebrochure die u (een paar keer) aan de ouders kan rondsturen of uitdelen. Daarnaast vragen we van de school een aparte ruimte (relatief rustige kamer of plek) waar we het onderzoek kunnen uitvoeren.

Kinderen die meedoen aan een van de onderzoeken krijgen altijd een klein cadeautje en een diploma. Deelnemende scholen krijgen (in overleg) een boekenbon, prentenboek of VVV-bon. Daarnaast vind ik het altijd leuk om als wetenschapper in de klas een les te verzorgen (voor leerlingen of docenten) over taalonderzoek.

© Copyright - Imme Lammertink